طبق مطالعه سازمان جهانی بهداشت، 90% از کشورها اختلال در خدمات ضروری سلامت از زمان آغاز پندمی کووید-19 گزارش کرده اند

مترجم و ارسال کننده: دکتر شبنم ایزدی، Ph.D. مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

منبع: وب سایت سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پژوهشی در زمینه تاثیر بیماری کووید-19 بر اساس گزارشات 105 کشور چاپ کرده است. داده های این پژوهش که در بازه های زمانی مارس تا ژوئن 2020 از پنج منطقه گردآوری شده است نشان می دهد که تقریبا تمامی کشورها (90%) اختلال در خدمات سلامت را تجربه کرده اند، و در این بین، کشورهای با درآمد متوسط و پایین بیشترین مشکلات را داشته اند. بیشتر کشورها گزارش کرده اند که بسیاری از خدمات روتین و انتخابی تعلیق شده و از طرفی کشورهای با درآمد پایین اختلال پرخطری در مراقبتهای ویژه از جمله غربالگری و درمان سرطان و درمان HIV تجربه کرده اند.

کشورها به طور متوسط اختلال در 50% از مجموعه 25 خدمت مورد بررسی تجربه کرده اند. حیطه هایی که بیشترین اختلالات برای آنها گزارش شده است عبارتند از ایمنسازی روتین –خدمات برون مرکزی (70%) و خدمات درون مرکزی (61%)، درمان و تشخیص بیماری های غیرواگیر (69%)، تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری (68%)، درمان اختلالات سلامت روان (61%)، و تشخیص و درمان سرطان (55%).
همچنین کشورها اختلالاتی را در درمان و تشخیص مالاریا (46%)، شناسایی و درمان موارد مبتلا به سل (42%)، و درمان ضد ویروسی (32%) گزارش کرده اند. درحالیکه برخی حیطه های مراقبت سلامت از جمله مراقبت دندان و خدمات بازتوانی ممکن است به طور عمدی در راستای پروتکل های دولت تعلیق شده باشد، اختلالات در بسیاری از سایر خدمات می تواند تاثیرات مضری بر سلامت جمعیت در کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت داشته باشد.
خدمات اورزانسی در حدود یک سوم کشورها دچار اختلال شده است. بعنوان مثال 22% از کشورها اختلالات در خدمات بخش اورژانس 24-ساعته، 23% کشورها اختلالات در تزریق فوری خون، و 19% کشورها اختلال در جراحی های ضروری را گزارش کرده اند.
اختلالاتی نیز در نتیجه مجموعه ای از عوامل بخش تقاضا و عرضه مشاهده شده است. 76% از کشورها کاهش در مراقبتهای سرپایی به دلیل تقاضای کمتر و سایر عوامل از جمله تعطیلی سراسری (lockdowns) و مشکلات مالی گزارش کرده اند. متداول ترین عامل مربوط به بخش تقاضا لغو شدن خدمات انتخابی گزارش شده است (66%). عوامل دیگر نیز مربوط می شود به بکارگیری کارکنان برای ارائه خدمات کووید-19 ، و در دسترس نبودن خدمات به دلیل تعطیلی و تداخل در عرضه تجهیزات و ملزومات پزشکی می باشد.

اتخاذ استراتژیهای ارائه خدمات

بسیاری از کشورها شروع به اجرای برخی توصیه های سازمان جهانی بهداشت به منظور کاهش اختلالات کرده اند که از آن جمله می توان به تریاژ برای شناسایی اولویت ها، ارائه خدمات مشاوره آنلاین، تغییر در شیوه تجویز و همچنین بهره مندی از استراتژی های زنجیره تامین و اطلاعات سلامت همگانی اشاره کرد. با این وجود، فقط 14% کشورها حذف پرداخت دستمزد توسط مصرف کنندگان خدمات را، که سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با مشکلات بالقوه مالی برای بیماران توصیه کرده بود، اعمال کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *