ارائه مدل انتخاب و ارزیابی تامین‏ کنندگان خدمات برون سپاري بر پایه‏ ي رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در بیمارستانها

ارائه مدل انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان خدمات برون سپاري بر پایه‏ي رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در بیمارستانها

در هر صنعتی،‌ انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان برای پیشرفت و توسعه، بسیار حیاتی و بحرانی است. با توجه به استفاده گسترده از سیستمهای شرکتی و تاکید بر مفاهیم بهبود کیفیت، مدیران تلاش می‏کنند تا به مرزهایی فراتر از پول و مواد دست یابند تا گستره‏ی جدیدی از فرصتها را در دنیای امروزی کشف کنند.

در بیشتر فرایندهای کسب و کار، برای شرکتها ضروری است که بتوانند به تامین‏کنندگان اعتماد کنند، تامین‏کنندگانی که، کالاهایی/ خدماتی با کیفیت بالا و با کمترین زمان تحویل و با قیمت مناسب ارائه دهند.

بیمارستان هاشمی‏نژاد در سالهاي اخیر بعضی از خدمات غیردرمانی خود را یا برون‏سپاري کرده یا تصمیم بر برون‏سپاري آن به بخش خصوصی دارد، انتخاب و ارزیابی تامین‏کننده موضوع بحرانی و اصلی در برون‏سپاري خدمات بیمارستانی می‏باشد، لذا در این پژوهش به موضوع انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان براي خدمات برون‏سپاري شده در بیمارستانها پرداخته شده است.

انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان در چند مرحله انجام گرفت، 1-انتخاب معیارهاي انتخاب و ارزیابی، 2-دسته بندي معیارها و طراحی مدل سلسله مراتبی، 3-حل مدل با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی و با کمک نرم‏افزار Expert Choice 11   و 4- تجزیه و تحلیل نتایج .

فاز اول: بر اساس مطالعات انجام شده 25 معیار انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان شناسایی شد،‌ به علت کثرت معیارها و همچنین منطبق نبودن برخی از آنها با سیستمهای درمانی،‌ با نظر مسئولان و خبرگان بیمارستانی 14 معیار جهت ارزیابی و انتخاب،‌ برگیزیده شدند.

فاز دوم: سپس معیارهاي شناسایی در سه حوزه ویژگی‏هاي خدمت، ویژگی‏هاي تامین کننده و معیارهاي ارتباطات در زنجیره تامین دسته بندي شدند، بعد از شناسایی معیارهای ارزیابی و انتخاب، نمودار سلسله مراتبی انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان بر اساس رویکرد تحلیل سلسله مراتبی ترسیم شد، نمودار طراحی شده شامل4 سطح می‏باشد: سطح اول:‌ بالاترین سطح، سطح تصمیم‏گیری می‏باشد، در این سطح تامین کنندگان انتخاب و ارزیابی می‏شوند، سطح دوم: ‌سطح معیارها می‏باشد،‌

در این سطح سه معیار اصلی: ویژگی‏های خدمت،‌ ویژگی‏های تامین کننده و معیارهای ارتباطات در زنجیره تامین قرار داده شده‏اند، سطح سوم: در سطح سوم، شاخص‏ها و معیارهای انتخاب و ارزیابی شناسایی شده قرار دارند، ‌سطح چهارم، ‌در این سطح که سطح گزینه‏ها نامیده می‏شود،‌ تامین کنندگان قرار دارند،

فاز  سوم و چهارم:  پرسشنامه ‏ها در اختیار متخصصان و کارشناسان که متشکل از مدیر بیمارستان، مدیر کیفیت بیمارستان، مدیر منابع انسانی، معاون پژوهشی بیمارستان، مدیر بیمارستان محب،‌ و سایر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار داده شد و به صورت مجزا و به شکل مصاحبه تکمیل شدند. داده‏های جمع‏آوری شده در نرم افزار Expert Choice 11 تجزیه و تحلیل شد.

دکتر مسعود اعتمادیان، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو هیات موسس مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

دکتر پژمان شادپور، معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان هاشمی نژاد و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

فاطمه سمنانی،‌ مدیر بهبود کیفیت بیمارستان هاشمی نژاد، مدیر مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

مهندس روح انگیز اسدی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *