تعیین خدمات قابل برون سپاری در بیمارستان

تعیین خدمات قابل برون سپاری در بیمارستان

تعیین خدماتی که باید برونسپاری شود، ‌مشکل اصلی مدیران ارشد است. تجربه نشان می‏دهد بسیاری از سازمانها،‌ پیش از بررسی دقیق،‌ به اشتباه پروژه‏های متفاوتی را برای کنترل یا بهینه‏سازی شرایط، ‌برون سپاری می‏کنند. این تصمیمات معمولا هزینه‏های بسیار و بدون بازدهی را به سازمان‏ها تحمیل می‏کند و گاه آنها را تا مرز بازگرداندن دوباره فعالیت به سازمان پیش می‏برد.

در بیمارستانهای هاشمی نژاد و محب در طی سالهای گذشته خدمات غیر درمانی به بخش خصوصی برون سپاری شده است. اما برون سپاری این خدمات بیشتر بر اساس ترجیحات مدیران بوده و بررسی علمی برای تعیین آنها از قبل صورت نگرفته است. برای بهره‏وری بیشتر و کسب سودآوری و مزایای بیشتر از برون سپاری لازم است قبل از تصمیم به برون سپاری خدمات بررسی‏های علمی و پایه برای تعیین خدماتی که بیشترین ارزش افزوده از برون سپاری آنها برای بیمارستانها حاصل می شود، تعیین گردد.

انتخاب و اولویت بندی خدمات قابل برون سپاری در قالب طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی تحت نظارت دکتر شادپور و خانم سمنانی در حال اجرا می باشد. در فاز اول این طرح  ویژگی‏های خدمات بیمارستانی که بیشترین تاثیر را بر تصمیم گیری جهت برون سپاری خدمات دارند با استفاده از نظر خبرگان و با کمک روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) تعیین می شود.

در این تحقیق ابتدا 23 عامل موثر بر برون سپاری از بررسی و مطالعه تحقیقات انجام شده در این حوزه استخراج گردید. بر اساس نظر مدیران و کارشناسان 17 عامل که در محیط بیمارستانی تاثیرگذارتر هستند انتخاب شدند. جهت اولویت بندی و انتخاب عوامل موثر از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP)  استفاده شد. در ابتدا  17عامل استخراجی در 4 حوزه: 1-مدیریت و استراتژیک 2-عوامل درون سازمانی و ساختاری 3-ویژگیهای خدمت 4-عوامل مرتبط با تامین کننده و محیطی، دسته بندی شدند.

مدل سلسه مراتبی عوامل شناسایی شده در قالب رویکرد تحلیل سلسله مراتبی طراحی شد و سپس بر اساس آن ماتریس‏های مقایسه‏ای زوجی طراحی و توسط 15 نفر از کارشناسان و مدیران و مسولان بیمارستان تکمیل گردید. اطلاعات جمع‏آوری شده توسط رویکرد تحلیل سلسله مراتبی فازی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و وزن و میزان تاثیر هر کدام از عوامل موثر بر برون سپاری تعیین گردید.

عواملی چون هزینه،‌ نیروی انسانی متخصص، وجود زیر ساختارهای لازم، میزان استفاده از منابع استراتژیک،‌کنترل مدیریتی،‌ مزیت رقابتی، امنیت اطلاعات، اصلی بودن، عدم اطمینان تقاضا و کیفیت خدمات بالاترین اولویت در برون سپاری خدمات از دید خبرگان بیمارستان دارند.

روح انگیز اسدی،کارشناس ارشد مهندسی صنایع، ‌مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

2 thoughts on “تعیین خدمات قابل برون سپاری در بیمارستان

  1. با سلام. شناسایی واحدهای بیمارستانهای قابل برون سپاری قبلا انجام شده است. بنده بعنوان یک قسمت از پایان نامه ام انجام داده ام. مقاله اش هم در سال 92 چاپ شده در مجله بهداشت و سلامت. با یک سرچ ساده هم می شود فهمید کار قبلا انجام شده!!!

    1. محقق گرامی , با سلام, ما مقاله شما رو قبلا مطالعه کردیم. شما بر اساس روش دلفی کار کردید و همچنین از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده هاتون استفاده کردید. اگر مطلب درج شده را مطالعه کرده باشید. ما تعیین خدمات برون سپاری را برای خدمات بیمارستان هاشمی نژاد انجام داده ایم و از روش تحلیل سلسله مراتبی که بر اساس مقایسات زوجی معیارها و گزینه ها می باشد( تمامی معیارها و گزینه ها دو به دومقایسه می شوند) و با استفاده از نظر خبرگان استفاده شده است. و همینطور به دلیل اینکه نظر خبرگان یک عامل کیفی می باشد, از منطق فازی استفاده کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.