اخبار و رویدادها

29 سپتامبر روز جهانی قلب

تهیه کننده: شبنم ایزدی، دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

منبعوب سایت سازمان جهانی بهداشت ، فدراسیون جهانی قلب

در ماه مه 2012، رهبران جهانی متعهد شدند که تا سال 2025 مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر (NCDs) را تا 25درصد کاهش دهند. بیماری های قلبی عروقی (CVD) که تقریباً عامل نیمی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر می باشند به قاتل شماره یک جهان تبدیل شده اند. بنابراین، روز جهانی قلب بستر مناسبی برای جامعه بیماری های قلبی عروقی برای متحد کردن در مبارزه با این بیماری و درنتیجه کاهش جهانی بار بیماری است.

در ماه مه 2012، رهبران جهانی متعهد شدند که تا سال 2025 مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر (NCDs) را تا 25درصد کاهش دهند. بیماری های قلبی عروقی (CVD) که تقریباً عامل نیمی از مرگ و میرهای ناشی از بیماری های غیرواگیر می باشند به قاتل شماره یک جهان تبدیل شده اند. بنابراین، روز جهانی قلب بستر مناسبی برای جامعه بیماری های قلبی عروقی برای متحد کردن در مبارزه با این بیماری و درنتیجه کاهش جهانی بار بیماری است.

روز جهانی قلب که توسط فدراسیون جهانی قلب معرفی شده است، به مردم سراسر جهان اطلاع می دهد که بیماری های قلبی عروقی، از جمله بیماری های قلبی و سکته، که هر ساله  جان 17.9 میلیون نفر را میگیرد مهمترین علت مرگ در جهان می باشند، و همچنین اقداماتی را که افراد می توانند برای جلوگیری و کنترل انجام دهند برجسته می کند. هدف این روز جهانی انجام اقداماتی برای آموزش افراد جامعه است بطوریکه با كنترل عوامل خطر مانند استعمال دخانیات، رژیم غذایی ناسالم و فعالیت بدنی ناکافی، حداقل از 80 درصد مرگهای زودرس ناشی از بیماری های قلبی و سکته جلوگیری شود.

تنباکو عامل 20 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونر قلب است. طبق خلاصه گزارشات نشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، فدراسیون جهانی قلب و دانشگاه نیوکاسل استرالیا در آستانه روز جهانی قلب، سالانه 1.9 میلیون نفر در اثر بیماری قلبی ناشی از تنباکو جان خود را از دست می دهند. این آمار حاکی از آن ست که یک مرگ از هر پنج مرگ ناشی از بیماری قلبی است، و این نکته را موکد می کند که افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری با احتمال بیشتری در سنین پایین مشکلات حاد قلبی عروقی را تجربه می کنند. حتی فقط چند نخ سیگار در روز، استعمال دخانیات به صورت تفننی، و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد. اما اگر مصرف کنندگان دخانیات فوراً اقدام به ترک آن کنند، پس از یک سال عدم استعمال سیگار، خطر ابتلا به بیماری های قلبی تا 50 درصد کاهش می یابد.

همچنین گزارشات حاکی از آن است که مصرف تنباکو بدون دود (smokeless tobacco) عامل حدود 200,000 مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب در سال است. سیگارهای الکترونیکی همچنین فشار خون را بالا می برند و خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.

علاوه بر این ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی خطر ابتلا به کووید-19 شدید را افزایش می دهد. یک تحقیق اخیر توسط سازمان جهانی بهداشت نشان داد که در میان افرادی که در ایتالیا از کووید-19 می میرند ، 67٪ فشار خون بالا دارند و در اسپانیا 43٪ افرادی که به کووید-19 مبتلا شده اند با بیماری قلبی زندگی می کنند.

کنترل تنباکو یکی از عناصر اصلی در کاهش بیماری های قلبی است. دولت ها می توانند با افزایش مالیات بر دخانیات، اعمال ممنوعیت تبلیغات دخانیات و ارائه خدماتی برای کمک به مردم در ترک دخانیات، به مصرف کنندگان دخانیات کمک کنند.

روز جهانی ایمنی بیمار

تهیه کننده: شبنم ایزدی، دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

منبعوب سایت سازمان جهانی بهداشت

در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۰ سازمان جهانی بهداشت ،کشورها و شرکای بین المللی آن روز جهانی ایمنی بیمار را جشن خواهند گرفت. ۱۷سپتامبر در ۲۷امین مجمع جهانی سلامت در ماه مه سال ۲۰۱۹ بعنوان روز جهانی بیمار نام گذاری شد. روز جهانی ایمنی بیمار در راستای مجموعه ای از اجلاسهای سالانه جهانی وزیران در زمینه ایمنی بیمار که از سال ۲۰۱۶ در لندن آغاز شد، شکل گرفت.

اهداف کلی روز جهانی ایمنی بیمار عبارتند از ارتقای درک جهانی از ایمنی بیمار، افزایش مشارکت عمومی در ایمنی مراقبت های سلامت و اقدامات جهانی برای افزایش ایمنی بیمار و کاهش آسیب های بیمار. ریشه این روز کاملاً در اصل اساسی پزشکی استوار است – اصل اول، بیمار آسیب نبیند.
در حال حاضر همه گیری کووید-۱۹در میان بزرگترین چالش ها و تهدیدهایی است که جهان و بشریت با آن مواجهه است، و مراقبت سلامت بزرگترین بحران خود را در زمینه ایمنی بیمار تاکنون تجربه کرده است. سیستم های سلامت فقط می توانند با کارکنان سلامت کار کنند و برخورداری از نیروی انسانی آگاه، ماهر و با انگیزه برای ارائه مراقبت های ایمن از بیماران بسیار ضروری می باشد.

اهداف روز جهانی ایمنی بیمار ۲۰۲۰:

  • افزایش آگاهی جهانی درباره اهمیت ایمنی کارکنان سلامت و ارتباطات آن با ایمنی بیمار.
  • درگیر کردن ذینفعان و اتخاذ استراتژی های چندمنظوره برای بهبود ایمنی کارکنان سلامت و بیماران.
  • اقدامات فوری و پایدار کلیه ذینفعان بمنظور به رسمیت شناختن و سرمایه گراری کردن برای ایمنی کارکنان سلامت به عنوان یک اولویت برای ایمنی بیمار.
  • به رسمیت شناختن فداکاری و سخت کوشی کارکنان سلامت، به ویژه در مبارزه کنونی با کووید-۱۹.

نیاز به اقدام
سازمان جهانی بهداشت از همه ذینفعان می خواهد "برای ایمنی کارکنان سلامت صحبت کنند و نظراتشان را اعلام نمایند!
همه گیری COVID-۱۹ چالش های بزرگی را که کارکنان سلامت در حال حاضر در سطح جهانی با آن روبرو هستند برجسته کرده است. کار در محیط های پر استرس خطرات ایمنی برای کارکنان سلامت را تشدید می کند، از جمله نگرانی آلوده شدن و شیوع عفونت در مراکز درمانی، دسترسی محدود به ملزومات محافظت شخصی و سایر اقدامات پیشگیری؛ و خطاهایی که به طور بالقوه می تواند به بیماران و کارکنان سلامت آسیب برساند. در بسیاری از کشورها، کارکنان سلامت با افزایش خطرهای عفونت، خشونت، تصادف، انگ زدن، بیماری و مرگ روبرو هستند.

روشن کردن یک بنا به رنگ نارنجی
سازمان جهانی بهداشت در این شرایط بی سابقه، ترکیبی از فعالیتهای مجازی و سایر فعالیتها برای جشن گرفتن این روز در سپتامبر برنامه ریزی کرده است. علامت اصلی این کارزار جهانی روشن کردن بناهای یادبود، مکانهای دیدنی و مکانهای عمومی با رنگ نارنجی با همکاری مقامات محلی است. این حرکت همچنین نماد ادای احترام و تشکر از همه کارکنان سلامت است.

طبق مطالعه سازمان جهانی بهداشت، 90% از کشورها اختلال در خدمات ضروری سلامت از زمان آغاز پندمی کووید-19 گزارش کرده اند

مترجم و ارسال کننده: دکتر شبنم ایزدی، Ph.D. مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی

منبع: وب سایت سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت (WHO) پژوهشی در زمینه تاثیر بیماری کووید-19 بر اساس گزارشات 105 کشور چاپ کرده است. داده های این پژوهش که در بازه های زمانی مارس تا ژوئن 2020 از پنج منطقه گردآوری شده است نشان می دهد که تقریبا تمامی کشورها (90%) اختلال در خدمات سلامت را تجربه کرده اند، و در این بین، کشورهای با درآمد متوسط و پایین بیشترین مشکلات را داشته اند. بیشتر کشورها گزارش کرده اند که بسیاری از خدمات روتین و انتخابی تعلیق شده و از طرفی کشورهای با درآمد پایین اختلال پرخطری در مراقبتهای ویژه از جمله غربالگری و درمان سرطان و درمان HIV تجربه کرده اند.

کشورها به طور متوسط اختلال در 50% از مجموعه 25 خدمت مورد بررسی تجربه کرده اند. حیطه هایی که بیشترین اختلالات برای آنها گزارش شده است عبارتند از ایمنسازی روتین –خدمات برون مرکزی (70%) و خدمات درون مرکزی (61%)، درمان و تشخیص بیماری های غیرواگیر (69%)، تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری (68%)، درمان اختلالات سلامت روان (61%)، و تشخیص و درمان سرطان (55%).
همچنین کشورها اختلالاتی را در درمان و تشخیص مالاریا (46%)، شناسایی و درمان موارد مبتلا به سل (42%)، و درمان ضد ویروسی (32%) گزارش کرده اند. درحالیکه برخی حیطه های مراقبت سلامت از جمله مراقبت دندان و خدمات بازتوانی ممکن است به طور عمدی در راستای پروتکل های دولت تعلیق شده باشد، اختلالات در بسیاری از سایر خدمات می تواند تاثیرات مضری بر سلامت جمعیت در کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت داشته باشد.
خدمات اورزانسی در حدود یک سوم کشورها دچار اختلال شده است. بعنوان مثال 22% از کشورها اختلالات در خدمات بخش اورژانس 24-ساعته، 23% کشورها اختلالات در تزریق فوری خون، و 19% کشورها اختلال در جراحی های ضروری را گزارش کرده اند.
اختلالاتی نیز در نتیجه مجموعه ای از عوامل بخش تقاضا و عرضه مشاهده شده است. 76% از کشورها کاهش در مراقبتهای سرپایی به دلیل تقاضای کمتر و سایر عوامل از جمله تعطیلی سراسری (lockdowns) و مشکلات مالی گزارش کرده اند. متداول ترین عامل مربوط به بخش تقاضا لغو شدن خدمات انتخابی گزارش شده است (66%). عوامل دیگر نیز مربوط می شود به بکارگیری کارکنان برای ارائه خدمات کووید-19 ، و در دسترس نبودن خدمات به دلیل تعطیلی و تداخل در عرضه تجهیزات و ملزومات پزشکی می باشد.

اتخاذ استراتژیهای ارائه خدمات

بسیاری از کشورها شروع به اجرای برخی توصیه های سازمان جهانی بهداشت به منظور کاهش اختلالات کرده اند که از آن جمله می توان به تریاژ برای شناسایی اولویت ها، ارائه خدمات مشاوره آنلاین، تغییر در شیوه تجویز و همچنین بهره مندی از استراتژی های زنجیره تامین و اطلاعات سلامت همگانی اشاره کرد. با این وجود، فقط 14% کشورها حذف پرداخت دستمزد توسط مصرف کنندگان خدمات را، که سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با مشکلات بالقوه مالی برای بیماران توصیه کرده بود، اعمال کرده اند.

انعقاد تفاهم همکاری بین مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی و موسسه ملی تحقیقات سلامت

به منظور ایجاد زمینه همکاری های علمی-تحقیقاتی و بهره مندی از ظرفیت ها و توانایی های علمی-پژوهشی، تفاهم نامه ای بین موسسه ملی تحقیقات سلامت و مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی منعقد گردید.

بر طبق این تفاهم نامه زمینه های همکاری دو مرکز عبارتند از:

  • طراحی و اجرای پروژه های مشترک تحقیقاتی در زمینه علوم مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی با تاکید بر مدیریت و اقتصاد بیمارستانی و مداخلات سلامت با توجه به اولویت های تعریف شده و مورد توافق طرفین
  • همکاری و مشارکت در برگزاری مشترک همایش ها، سمینارها، میزگردها و کارگاه های حوزه نظام سلامت
  • استفاده از امکانات و ظرفیت پژوهشی موجود دوطرف در جهت اجرای طرح های تحقیقاتی مشترک (اعم از داخلی، ارتباط با صنعت، ملی، بین المللی و ...)
  • استفاده از ظرفیت ها و امکانات آموزشی طرفین  برای برگزاری دوره های آموزشی، سمینار ها و کارگاه ها
  • همکاری در انجام داوری مقالات و داوری و نظارت بر پروژه های تحقیقاتی مرتبط
  • هدایت پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیازهای تحقیقاتی دو طرف
  • تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی بین اعضای هیئت علمی طرفین
  • همکاریو مشارکت در ارائه سخرانی، چاپ مقالات، تالیف، ترجمه و انتشار کتب در راستای اهداف تخصصی طرفین

انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی و مرکز تحقیقات بیمه سلامت

به منظور ایجاد زمینه همکاری های علمی-تحقیقاتی و بهره مندی از ظرفیت ها و توانایی های علمی-پژوهشی، تفاهم نامه ای بین مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت و مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی منعقد گردید.

بر طبق این تفاهم نامه زمینه های همکاری دو مرکز عبارتند از:

  • طراحی و اجرای برنامه های پژوهشی مشترک
  • طراحی و اجرای برنامه های آموزشی تخصصی مشترک
  • طراحی و برگزاری نشست ها و همایش های مشترک
  • همکاری در زمینه ترجمان دانش و تولیدات علمی
  • ارایه خدمات مشاوره ای
  • هدایت پایان نامه های دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در راستای نیاز های تحقیقاتی مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت
  • تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی بین اعضای هیات علمی بین دو مرکز
  • تبادل بانک های اطلاعاتی (طرح های پژوهشی، پایان نامه ها، کتابخانه دیجیتال و ...)

مدت این تفاهم نامه از تاریخ 1399/04/01 به مدت 5 سال می باشد و به منظور عملیاتی شدن مواد این تفاهم نامه هر یک از طرفین گزارش اقدامات انجام شده از سوی نماینده خود را هر شش ماه به روسای مرکز همکار ارائه خواهد کرد.

تاسیس پژوهشکده مدیریت سلامت

به استناد رای صادره در دویست و هفتاد و هفتمین جلسه شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی، مورخ  1399/02/21 با تاسیس پژوهشکده مدیریت سلامت با مشمولیت مراکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، علوم مدیریت و اقتصاد سلامت مدیریت اورژانس در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران موافقت بعمل آمد.

برگزاری اولین جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی به ریاست دکتر پوراصغری

جلسه شورای پژوهشی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ با حضور اعضاء شورای پژوهشی در سالن جلسات مرکز فوق تخصصی شهید هاشمی نژاد برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر حمید پوراصغری، ریاست مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی در خصوص جهت گیری های مرکز  و برنامه استراتژیک آن توضیحاتی ارائه نمودند.
در ادامه اعضای جلسه در این خصوص به بحث و ارائه نظر پرداختند. سپس طرح های تحقیقاتی ارائه شده بررسی شدند و تعدادی از آنها با نظر اعضای شورا تصویب گردید.

ارائه مدل انتخاب و ارزیابی تامین‏ کنندگان خدمات برون سپاري بر پایه‏ ي رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در بیمارستانها

ارائه مدل انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان خدمات برون سپاري بر پایه‏ي رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در بیمارستانها

در هر صنعتی،‌ انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان برای پیشرفت و توسعه، بسیار حیاتی و بحرانی است. با توجه به استفاده گسترده از سیستمهای شرکتی و تاکید بر مفاهیم بهبود کیفیت، مدیران تلاش می‏کنند تا به مرزهایی فراتر از پول و مواد دست یابند تا گستره‏ی جدیدی از فرصتها را در دنیای امروزی کشف کنند.

در بیشتر فرایندهای کسب و کار، برای شرکتها ضروری است که بتوانند به تامین‏کنندگان اعتماد کنند، تامین‏کنندگانی که، کالاهایی/ خدماتی با کیفیت بالا و با کمترین زمان تحویل و با قیمت مناسب ارائه دهند.

بیمارستان هاشمی‏نژاد در سالهاي اخیر بعضی از خدمات غیردرمانی خود را یا برون‏سپاري کرده یا تصمیم بر برون‏سپاري آن به بخش خصوصی دارد، انتخاب و ارزیابی تامین‏کننده موضوع بحرانی و اصلی در برون‏سپاري خدمات بیمارستانی می‏باشد، لذا در این پژوهش به موضوع انتخاب و ارزیابی تامین‏کنندگان براي خدمات برون‏سپاري شده در بیمارستانها پرداخته شده است.

انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان در چند مرحله انجام گرفت، 1-انتخاب معیارهاي انتخاب و ارزیابی، 2-دسته بندي معیارها و طراحی مدل سلسله مراتبی، 3-حل مدل با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی و با کمک نرم‏افزار Expert Choice 11   و 4- تجزیه و تحلیل نتایج .

فاز اول: بر اساس مطالعات انجام شده 25 معیار انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان شناسایی شد،‌ به علت کثرت معیارها و همچنین منطبق نبودن برخی از آنها با سیستمهای درمانی،‌ با نظر مسئولان و خبرگان بیمارستانی 14 معیار جهت ارزیابی و انتخاب،‌ برگیزیده شدند.

فاز دوم: سپس معیارهاي شناسایی در سه حوزه ویژگی‏هاي خدمت، ویژگی‏هاي تامین کننده و معیارهاي ارتباطات در زنجیره تامین دسته بندي شدند، بعد از شناسایی معیارهای ارزیابی و انتخاب، نمودار سلسله مراتبی انتخاب و ارزیابی تامین کنندگان بر اساس رویکرد تحلیل سلسله مراتبی ترسیم شد، نمودار طراحی شده شامل4 سطح می‏باشد: سطح اول:‌ بالاترین سطح، سطح تصمیم‏گیری می‏باشد، در این سطح تامین کنندگان انتخاب و ارزیابی می‏شوند، سطح دوم: ‌سطح معیارها می‏باشد،‌

در این سطح سه معیار اصلی: ویژگی‏های خدمت،‌ ویژگی‏های تامین کننده و معیارهای ارتباطات در زنجیره تامین قرار داده شده‏اند، سطح سوم: در سطح سوم، شاخص‏ها و معیارهای انتخاب و ارزیابی شناسایی شده قرار دارند، ‌سطح چهارم، ‌در این سطح که سطح گزینه‏ها نامیده می‏شود،‌ تامین کنندگان قرار دارند،

فاز  سوم و چهارم:  پرسشنامه ‏ها در اختیار متخصصان و کارشناسان که متشکل از مدیر بیمارستان، مدیر کیفیت بیمارستان، مدیر منابع انسانی، معاون پژوهشی بیمارستان، مدیر بیمارستان محب،‌ و سایر کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار داده شد و به صورت مجزا و به شکل مصاحبه تکمیل شدند. داده‏های جمع‏آوری شده در نرم افزار Expert Choice 11 تجزیه و تحلیل شد.

دکتر مسعود اعتمادیان، هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، عضو هیات موسس مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

دکتر پژمان شادپور، معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان هاشمی نژاد و رئیس مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

فاطمه سمنانی،‌ مدیر بهبود کیفیت بیمارستان هاشمی نژاد، مدیر مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

مهندس روح انگیز اسدی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع، مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

ابلاغ معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

سرکار خانم دکتر ژاله عبدی
استادیار محترم پژوهشی موسسه ملی تحقیقات سلامت

با عنایت به تجارب و توان علمی و پژوهشی سرکارعالی،  به موجب این ابلاغ به عنوان معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی منصوب می گردید تا برابر مقررات و شرح وظائف موجود ارائه خدمت نمایید.
اهم اقداماتی که انتظار می رود به آن اهتمام ورزید به شرح زیر است:

  • استفاده از ظرفیت های ملی و بین المللی در راستای ارتقا کیفیت پژوهش
  • اخلاق مداری در پژوهش
  • انتخاب وانجام  پژوهش های کاربردی در مرکز
  • هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با کلیه دستگاه های مرتبط
  • ارتباط فعال با سایر مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی به ویژه مراکز تحقیقاتی نظام سلامت
  • فعال سازی و به روز رسانی مجله تحقیقات بیمارستانی مرکز
  • جذب حداکثری نخبگان جوان و پژوهشگران توانمند در راستای انجام تحقیقات کاربردی
  • همکاری مستمر با وزارت بهداشت در راستای شناسایی و انجام تحقیقات و پروژه های کاربردی مورد نظر وزارت

از درگاه ایزد  منان موفقیت و سربلندی سرکارعالی را در راستای انجام وظائف محوله مسئلت می نمایم.

دکتر حمید پوراصغری
رییس مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی

بازدید مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به همراه مشاور منطقه ای سازمان بهداشت جهانی

روز یکشنبه اول دی ماه 1398دکتر حمید رواقی، مشاور منطقه ای مدیریت سلامت سازمان جهانی بهداشت به همراه دکتر رضا گل پیرا مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی بازدید کردند.

در این بازدید ابتدا دکتر حمید پوراصغری، ریاست مرکز، در خصوص وظائف و برنامه های آتی مرکز توضیحاتی ارائه نمودند و سپس حاضرین در خصوص گسترش همکاری های فیمابین مرکز تحقیقات بیمارستانی با دفتر مدیریت بیمارستانی وزارت بهداشت و افزایش فعالیت های این مرکز در حوزه بین المللی و دریافت مشاوره از دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت به بحث و گفتگو پرداختند.